۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت
وبینار نگاه آینده‌نگر به آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌ علمی در تاریخ 99/7/20 برگزار شد.

 

                                    

                                                                  

 

این وبینار با عنوان «نگاه آینده‌نگر به آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات‌ علمی» با سخنرانی محوری سرکار خانم‌ دکتر نوری ‌حکمت و با حضور جناب آقای دکتر حقدوست (معاون آموزشی وزارت بهداشت)، جناب آقای دکتر امامی رضوی (قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه­‌ها)، جناب آقای دکتر میرزازاده (رئیس پیشین محترم مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت)، جناب آقای دکتر فردوسی (مدیر گروه و عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، جناب آقای دکتر دهنویه (رئیس مرکز تحقیقات آینده‌نگری و نوآوری در سلامت) و جمعی از اساتید و همکاران ارجمند، یکشنبه ساعت 21 مورخ 20 مهرماه برگزار گردید.

 

در ابتدای این نشست، سرکار خانم دکتر نوری‌ حکمت به بحث در مورد جایگاه آیین‌نامه ارتقاء در توسعه آتی و جهت­‌دهی به فعالیت­‌های اعضای هیات علمی حول بسته­‌های تحول و نوآوری پرداختند. ایشان در ادامه به بیان چالش­­‌های کلی آیین‌­نامه در مواد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی پرداخته و راهکارهایی را به منظور رفع کاستی‌های موجود در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، مطرح نمودند. ارتقاء از منظر رویکرد دانش‌پژوهانه بویر و نگاهی به تجربیات سایر کشورها در زمینه ارتقاء اعضای هیات ‌علمی از مواردی بود که در این وبینار بحث شد.

 

آقای دکتر امامی رضوی در ادامه بحث به همراستا نبودن اهداف دانشگاه و اعضای هیات ‌علمی پرداختند. ایشان خاطر نشان ساختند که هدف دانشگاه، توسعه علمی و مرجعیت علمی است، لیکن هدف اعضای هیات ‌علمی از ارتقاء برای کسب درآمد و منزلت اجتماعی بیشتر است. ایشان عنوان داشتند که دانشگاه‌ها عمدتاً دولتی بوده و از دولت مستقل شوند و نیز برای همراستا شدن اهداف دانشگاه و هیات ‌علمی برنامه‌ریزی شود.

 

جناب آقای دکتر میرزازاده نیز در ادامه وبینار یادآور شدند که در دانشگاه­‌ها، ازحداکثر قابلیت­‌های موجود، استفاده نشده است و به همین دلیل است که با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم. همچنین به بیان دیدگاه بویر پرداختند و یادآور شدند که ایجاد توازن بین آموزش و پژوهش کار دشواری است. به همین دلیل، باید مواظب باشیم که عمده توجهات نباید معطوف به پژوهش بوده و به دنبال مقالات اورجینال باشیم. بلکه شایسته است که به حل مشکلات جامعه پرداخته و استفاده از علم برای خدمت به مردم، مدنظر قرار گیرد.

 

در جمع‌ بندی محتوای ارائه شده، جناب آقای دکتر حقدوست عنوان داشتند که نسخه جدید آیین­‌نامه در حال بازنگری است و تیمی از معاونت آموزشی و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی نصر به رهبری جناب آقای دکتر عسکری در حال تدوین آیین‌­نامه جدید هستند. ایشان خاطر نشان ساختند که در آیین­‌نامه جدید به استاد ممتازی هم پرداخته شده است. ایشان در انتهای بیانات خود سوالاتی را مطرح کردند و از شرکت کنندگان در این نشست دعوت کردند که تحلیل‌های خود برای پاسخ به آن‌ها را ارائه دهند:

 

1- به جز ارتقاء، مدل­‌های تعالی اعضای هیات ‌علمی کدامند؟

2- مدل‌­های ارزشیابی اعضای هیات‌ علمی کدامند؟

3- استاد تمام کیست و چه ویژگی­‌هایی باید داشته باشد؟