۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

                                                                 

 

                          برگزاری بیست و سومین نشست از سلسله نشست‌های ناب با موضوع « نگاهی آینده‌نگر به کنکور سراسری »

 

این وبینار با عنوان «نگاهی آینده‌نگر به کنکور سراسری» با سخنرانی محوری سرکار خانم دکتر نوری حکمت و با حضور جناب آقای دکتر حقدوست (معاون آموزشی وزارت بهداشت)، جناب آقای دکتر میرزازاده (عضو محترم هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت)، جناب آقای دکتر فردوسی، جناب آقای دکتر مرادی، جناب آقای دکتر قنبری، جناب آقای دکتر رضایت، جناب آقای دکتر دهنویه و جمعی از اساتید و همکاران ارجمند، در تاریخ یکشنبه ۱۶ آذر ماه ساعت ۲۱ بصورت مجازی برگزار گردید.

 

در ابتدای این نشست، خانم دکتر نوری حکمت به بحث پیرامون جایگاه دانشجو در سیستم آموزشی و اهمیت پذیرش دانشجو و بیان تاریخچه کنکور در ایران پرداختند. ایشان از سنجش و پذيرش دانشجو را يکي از پديده‌ها و رويدادهاي مهم و تأثیرگذار بر آموزش دانشگاهی یاد کردند. در ادامه، رویکردهای تضمین کیفیت خروجی نظام آموزش عالی، نقاط قوت و آسیب‌های کنکور ایران، روش‌های انتخاب و پذیرش دانشجو در کشورهای جهان، مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها و روندهای موثر بر آینده آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها مطرح گردید. در پایان چالش‌ها، راهکارها و پیشنهادات در جهت رفع محدودیت‌های فعلی کنکور ایران از مواردی بود که توسط سرکار خانم دکتر نوری حکمت بیان شد.

 

جناب آقای دکتر رضایت در ادامه وبینار خاطر نشان ساختند که کنکور سراسری یکی از موفق ترین آزمون‌ها در کشور می‌باشد؛ زیرا با وجود جمعیت زیاد و وجود حساسیت‌های بالا نسبت به این آزمون، تاکنون دچار مشکلات و بحرانی‌های جدی نشده است. پس تا زمانی کنکور سراسری جواب می‌دهد و ما جایگزینی بهتر از آن نداریم، لزومی ندارد به سمت راه‌های پیچیده تر برویم.

 

جناب آقای دکتر میرزازاده نیز در طی سخنانی یادآور شدندکه سرنوشت خروجی‌های دبیرستان در کشورهای مختلف یکسان نیست در ایران داوطلبین بعد از اتمام دبیرستان، کنکور می‌دهند و وارد رشته پزشکی می‌شوند ولی در کانادا یا آمریکا دانش آموزان بعد از k12، ابتدا وارد دوره کارشناسی می‌شوند و سپس به تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌پردازند.

 

جناب آقای دکتر فردوسی نیز بیان داشتند در کشور ما برای رفع مشکلات، قانون‌گذار بیشتر روی سوابق تحصیلی مانور داده است. هر کدام از پیشنهادات تنها برخی از مشکلات کنکور را حل می‌کند؛ به عنوان مثال اگر از سوابق تحصیلی بجای کنکور استفاده شود، مشکلات به دوران دبیرستان انتقال پیدا خواهد کرد. اما تنها راه حلی که  مشکلات کنکور را حل می‌سازد، کاهش اختلاف در سطح درآمدی بین مشاغل در کشور است و شغل‌های تکنیسینی، باید جایگاه بهتری در جامعه پیدا کنند تا همه مشاغل جذابیت معقول و متناسب با واقعیت پیدا کنند.

 

جناب آقای دکتر قنبری نیز عنوان داشتند که اگر پذیرش در رشته‌های پزشکی به صورت پذیرش از لیسانس باشد، بسیاری از مشکلات و رقابت‌ها به این دوره منتقل می‌شود. با توجه به اینکه پذیرش دانشجو بصورت متمرکز و خارج از اختیار و صلاحیت دانشگاه‌های کشور می‌باشد، تا زمانی که راه حلی بهتر از کنکور کنونی وجود ندارد، نباید سراغ روش‌های تست نشده دیگر، رفت.

 

جناب آقای دکتر مرادی نیز در ادامه نشست یادآور شدند که آنچه در کشور ما کنکور تلقی می‌شود یک آزمون رقابتی است که اجرای آن صرفاً برای جهت‌دهی و سالم سازی فضای رقابتی می‌باشد. کنکور سراسری تا حدی مهندسی آموزشی را به ما نشان می‌دهد؛ اما توانایی لازم برای بررسی صلاحیت فرد در ایفای نقش در آینده را ندارد. تنوع سهمیه‌ها در کنکور نیز، بحث عدالت آموزشی را مخدوش می‌کند.

 

در پایان و در جمع بندی مباحث ارائه شده، جناب آقای دکتر حقدوست، به بحث پیرامون مشکلات کنکور و علل ایجاد آنها پرداختند و فرمودند چالش‌های کنکور سراسری از مشکلات فرهنگی، باورها، اقتصاد، مسائل چشم و هم‌چشمی در خانواده‌ها و بحث شأن اجتماعی بعضی مشاغل (پزشکی و مهندسی) شروع می‌شود و در نهایت بعد از کنکور و در دانشگاه‌ها نیز، مشکلات و مسائل عدیده‌ای وجود دارد. کنکور یک پدیده تحصیلی نمی‌باشد، استرس‌ها و مشکلات اجتماعی کنکور، ارقام نجومی، صنعتی شدن کنکور و حتی تبلیغات صدا سیما و بحث کلاس‌های کنکور و غیره، همه پدیده‌های اجتماعی هستند.

 

ایشان در ادامه عنوان نمودند که می بایستی نگاهی به آینده داشت و به چگونگی کنکور در آینده فکر شود. 10 سال قبل، رقابت در رشته ریاضی همانند کنکور تجربی، سنگین بود. در حال حاضر فشار عمده بر کنکور علوم تجربی تمرکز پیدا کرده است. در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا میل و رغبت جوانان به بعضی از رشته‌ها که دارای دوره طولانی، کشیک‌دار و دارای بار کاری سنگین است، کاهش پیدا کرده است. در مقابل، رشته‌هایی با رفاه و درآمد بیشتر، پدید آمده است. در کشور ما نیز احتمالاً در آینده با گذشت زمان و پررنگ تر شدن عوارض بیکاری فارغ التحصیلان علوم پزشکی، تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه، کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین عطش برای رشته‌های پزشکی مانند داروسازی و دندان‌پزشکی در آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

 

ایشان در خاتمه یادآور شدند که با توجه به روندهایی که ترسیم و پیش بینی می‌کنیم، احتمالاً این رقابت سنگین، فشارها و استرس‌ها در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد. باید سیاست‌های کنکور را آینده نگارانه تغییر داده و ترسیم کنیم. مسئله ای که مشکل دیروز و امروز ما بوده احتمالاً برای چند سال آینده، کم رنگ خواهد شد ولی مسائل دیگری ظهور خواهند کرد؛ لذا آینده نگاری در بحث کنکور، بسیار مهم است.